سامانه آموزش مجازی

پیشرفت سریع و چشمگیر علوم وفنون واهمیت و ارزش زمان در دنیای امروز رویکرد تازه ای به مسئله آموزش داده است در دنیای کنونی که    ارتباطات از اهمیت بسزایی برخوردار است افرادی که بتوانند از فن ارتباط به نحو شایسته ای استفاده کنند موفق تلقی می شوند روش نوینی که با استفاده از آن بتوان آموزش را در کوتاه ترین مدت و موثرترین روش ارائه داد به شدت مورد توجه است در این راستا طرح کشوری همیاری آیندگان اقدام به راه اندازی دوره های آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی وسنی به صورت مجازی نموده است این دوره ها که از طریق اینترنت برگزار میشوند بدون نیاز به کلاس درس و زمان خاص برای یادگیری میباشند و کاربران در هر زمان از شبانه روز که مایل باشند می توانند از این امکانات به صورت مجازی استفاده کنند.
این دوره ها از امکانات صوتی و تصویری برخوردار می باشند و بخش انفورماتیک طرح همیاری آیندگان با متخصصین مجرب وظیفه پشتیبانی فنی از این دوره ها را بر عهده خواهد داشت.
از کاربران مجازی در دوره های زمانی از قبل تعیین شده آزمون آنلاین و یا آفلاین به عمل آمده و نتایج در اختیار آنان قرار خواهد گرفت این دوره ها برای کلیه افراد میتواند مفید وموثر واقع شود و کسانی که بدلیل مشغله زیاد قادر به شرکت در کلاسهای حضوری نمی باشند و در طول هفته نمی توانند ساعات خاصی را به کلاسهای درس و یا تقویتی حضوری اختصاص دهند می تواند بسیار مفید واقع شود.

آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی (Electronic Learning) عبارت است از آموزش مبتنی بر کامپیوتر و یا در یک تعریف جامع تر آموزش از طریق کامپیوتر با استفاده از رسانه های مرتبطی همانند  CD یاDVD  و به خصوص با استقاده از اینترنت.
در این شیوه از آموزش کاربران به ندرت نیاز به حضور فیزیکی در کلاسها را خواهند داشت و قادر خواهند بود که کلیه نیازهای آموزشی خود را به شیوه الکترونیکی برآورده سازند.
با پیشرفت و گسترش فناوری اطلاعات در حوزه مخابرات ابزارها و شیوه های آموزشی نیز دچار تحولات اساسی شدند این تحولات در جهتی هستند که هر فرد بدون محدودیت زمانی یا مکانی قادر به یادگیری موارد مورد نظر خود میباشد.


تفاوت آموزش سنتی و آموزش الکترونیکی

1-  محل آموزش: در آموزش سنتی محلی خاص برای آموزش در نظر گرفته میشود اما در شیوه الکترونیکی خود کاربر در هر محلی که خود تعیین کند میتواند تحت آموزش قرار گیرد.
2-  زمان آموزش: آموزش به شیوه سنتی میبایست حتمأ در یک بازه زمانی مشخص برگزار شود و کاربر موظف به رعایت آن است در حالی که در آموزش الکترونیکی زمان آموزش توسط خود کاربر تعیین میشود وهیچ محدودیتی برای وی به همراه ندارد.
3-  فرایند آموزش: در روش سنتی تنها یک روش ومحتوا برای کاربران وجود دارد اما در روش الکترونیکی میتوان روش و محتوا را برای تک تک کاربران بصورت سفارشی وخاص تعریف کرد.


انواع آموزش الکترونیکیٍ E-Learning 

1- آموزش آنلاین:"Online"
در این روش آموزش از طریق اینترنت و با کمک کلیه امکانات آن انجام میشود که در اکثر موارد برگزاری امتحانات و ارائه گواهی قبولی وکارنامه ها نیز از طریق اینترنت امکان پذیر میباشد.فن آوریهای بسیاری در این روش آموزشی استفاده میشوند که از آن جمله میتوان به فن آوریهای ارسال پیام های کوتاه واستفاده از صوت در اینترنت اشاره کرد.
2- آموزش آفلاین:"Offline"
در این روش احتیاجی به اینترنت نبوده و موارد آموزشی از طریق  CDیاDVD  در اختیار افراد قرار میگیرد و حتئ میتوان آزمونها را از طریق نرم افزارها در CD یا DVD تعریف کرد وبرگزار نمود.


مزیتهای آموزش الکترونیکی

1- امکان دسترسی واستفاده از اطلاعات به روز:
در روشهای سنتی مدت زمان زیادی برای آماده سازی کتابها و موارد دیگر آموزشی صرف میشود که این زمان خود میتواند موجب قدیمی شدن بسیاری از مطالب شود. اما در روش الکترونیکی این مدت زمان به حداقل رسیده و اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار میگیرد کاملا به روز میباشد.
2- آموزش موثرتر با استفاده از امکانات چند منظوره:
امکانات دیجیتالی اعم از صوت،متن،گرافیک،جدول و غیره شیوه آموزش را متنوع تر کرده ویادگیری را برای کاربر تسهیل میکند.
3- صرفه جوئی در هزینه ها:
در شیوه الکترونیکی از یک سو موسسه آموزشی نیاز به پرداخت هزینه فضاهای آموزشی ندارد واز سوی دیگر کاربران هزینه رفت وآمد به کلاسها را پرداخت نمی کنند و هزینه آموزشی کاربران بسیار کم میشود.
4- صرفه جویی در وقت:
از آنجایی که زمان فرا گیری کاملا در دست فراگیر میباشد کاربر قادر خواهد بود که در وقت خود به بهترین شکل صرفه جویی کند و زمان آموزش خود را خود تعیین کند و همچنین بدلیل عدم نیاز به کلاس درس، زمانی برای رفت وآمد کاربر در نظر گرفته نمیشود که این خود صرفه جویی در وقت میباشد.
5- سیستم آموزش فراگیر یا استراتژی:
از آنجا که در این شیوه محدودیت فیزیکی وجود ندارد کاربران میتوانند در هر مکان جغرافیایی که قرار دارند به طور یکسان از آموزش بهره مند شوند همچنین در این شیوه محدودیتی نیز از لحاظ تعداد افراد تحت آموزش وجود ندارد.
6- استفاده از منابع متعدد:
با استفاده از اینترنت میتوان به منابع گوناگون ومتنوع بسیاری به سادگی دسترسی داشت.
7- امکان آموزش بصورت اختصاصی:
در این روش کاربر قادر خواهد بود سرعت فراگیری خود را با توجه به توانایی خود تنظیم کند.
8- امکان دریافت نظرات در کوتاهترین زمان:
با استفاده از امکانات ارسال الکترونیکی نظیر ایمیل و یا صندوق پیام کلیه کاربران نقطه نظرات خود را در رابطه با سیستم یادگیری در کمترین زمان ممکن ارسال کرده تا نقطه ضعف آن مشخص شده و بر طرف گردد.
9- امکان برگزاری آزمونهای آنلاین یا آفلاین:
میتوان آزمونهای مختلفی را شبیه سازی کرد تا کاربران بتوانند با شرکت در آزمونها،آزموده های خود را بیازمایند.
10- امکان دریافت گزارش:
کاربران میتوانند در هر زمان از آخرین وضعیت آموزشی خود در قالب گزارش های متنوع آگاه شوند تا در صورت لزوم تغیراتی در روش یادگیری خود اعمال نمایند.
11- امکان تبادل نظر:
امکاناتی نظیر تالارهای گفتگو ، ایمیل، پیام فوری و... میتوانند ارتباط بین کاربران را برقرار کرده تا بتوانند نقطه نظرات خود را به سهولت رد و بدل کنند.
12- امکان تغیر در دوره ها:
تغییر در کلیه مراحل آموزش الکترونیکی در زمان کمتر و با هزینه ای کم انجام پذیر میباشد.
13- مدیریت آسان برنامه ها:
با استفاده از برنامه های مختلفی که در اختیار مدیران آموزش قرار می گیرد تصمیم گیری و مدیریت آموزش بسیار آسان می شود.
14- امکان ارزیابی دقیق و آسان:
ارزیابی کاربران در آموزش مجازی بصورت آزمونهای چند گزینه ای انجام میشود سوالها میتوانند دارای تصویر ، صوت ، فیلم و یا متن باشند.آزمونها در زمان خاصی فعال شده و کاربران قادر خواهند بود در یک مدت زمان مشخص به سوالات آزمون پاسخ دهند و بلافاصله پس از آزمون کارنامه فرد را مشاهده کنند.
15- امکان تغییر و بهینه سازی برنامه ها برای آینده:
با توجه به آمار و اطلاعات دقیقی که در این شیوه از آموزش در دسترس است مینوان برای تولید وتهیه برنامه در آینده به طور موثری برنامه ریزی کرد.
16- امکان درخواست برای تشکیل کلاسها و یا دوره های خاص برای کاربران :
چنانچه تعداد  افراد در این بخش به حد نصاب برسد کلاسهای فوق العاده برگزار خواهد شد.
17- امکان برقراری هر طرح پیشنهادی معقول به طوری که حق حقوق کاربران مجازی حفظ شود.
بخش آموزش مجازی طرح همیاری آیندگان با برقراری آزمونهای مختلف ، میان ترم مجازی ، پایان ترم مجازی ، مشارکت در کفتگوهای متنوع و طرح سوال و ارسال پاسخ تمرینات  از سوی کاربران برای مدرسین پشتیبان سعی در هرچه بهتر برگزار شدن آموزش مجازی نموده است.


سامانه آزمونهای اینترنتی( E-Test )

ارزیابی آموزشی فراگیران(کاربران)در نظامهای آموزشی یکی از مهم ترین مراحل تدریس در کلیه رشته ها میباشد.مدرسین در رشته های مختلف میبایست بر طبق اصول ارزیابی ، فراگیران را مورد ارزشیابی و آزمون قرار دهند تا بتوانند میزان آموخته های آنان را مشخص کنند.
در نظام آموزشی فعلی که تعداد فراگیران در آن بسیار زیاد بوده و مدرسان فرصت کافی برای ارزیابی به روش سنتی و به تعداد دلخواه را ندارند یافتن راه حلی که بتواند بصورت علمی  کلیه امکانات و شرایط یک آزمون را در کمترین زمان ممکن فراهم کند میتواند کمک شایانی در امر آموزش وارزیابی باشد در این راستا طرح همیاری آیندگان با استفاده از مدرسین مجرب و کادر فنی بخش انفورماتیک خویش اقدام به طراحی و تولید سامانه آزمونهای تحت وب نموده است.



سامانه آزمونهای تحت وب

سامانه آزمونهای تحت وب طرح همیاری آیندگان برای برگزاری کلیه آزمونها درسی و غیر درسی طراحی شده است این سامانه تولید و مدیریت آزمونها را در محیط وب تسهیل میکند در این برنامه کلیه جنبه های مختلف یک آزمون شامل برگزاری آزمون ،جمع آوری اوراق ، تصحیح و ارائه گزارش نتایج ، ارائه پاسخ صحیح ، نمودارهای پیشرفت تحصیلی بصورت آنلاین Online انجام میشود.
این سیستم از انواع آزمونهای تستی  دارای متن ، صوت و تصویر پشتیبانی میکند.



روش های شرکت در آزمون

ارائه آزمون در سامانه E-Test  به دو صورت میباشد :
1-    آزمون های از پیش تعریف شده
2-    آزمون های آنلاین کشوری
1-  در حالت اول برای هر درسی و یا هر سه فصلی یکسری سوالاتی از قبل طراحی شده و در بانک سوالات موجود است که کاربر با شرکت در این بخش  سیستم بصورت random یکسری سوالات در داخل بانک خارج کرده و طبق یک بازه زمانی در اختیار کاربر قرار می دهد و کاربر موظف خواهد بود تا در آن زمان تعیین شده به سوالات پاسخ دهد که پس از اتمام آزمون پاسخ تشریحی ودرصدها ونمودار پیشرفت تحصیلی در اختیار کاربر قرار می گیرد.
2-  در آزمونهای سراسری که زمان آن از قبل تعیین میشود  سوالاتی که در اختیار کاربران قرار میگیرد یکسان بوده وکلیه کاربران در یک زمان خاص موظف به پاسخ گوئی به آن سوالات میباشند و یک ارزیابی کلی از افرادی که شرکت می کنند انجام میشود و کارنامه ها پس از پایان آزمون در اختیار آنان قرار می گیرد.